onsdag 8 februari 2012

ACTA ER!

Nu är ju inte jag så insatt i det här med ACTA, men jag har ju läst på lite i alla fall, och det jag läser gör mig så jävla förbannad att jag känner att jag måste få lite utlopp här.

Jag fattar egentligen inte hela grejen... Ok, nedladdning är dåligt och de vill försöka vinna kampen mot varumärkesförfalskningar. Men finns det seriöst inget annat sätt än att inskränka på mänskliga rättigheter?
Man får sig verkligen en liten tankeställare vad gäller de styrandes prioriteringar... Är det verkligen viktigare att de som redan har hur mycket pengar som helst får mer pengar? Är det verkligen viktigare än de mäsnkliga rättigheterna.

Och var fan tog den demokratiska debatten vägen? I en så viktig fråga som påverkar yttrandefriheten anser jag att folket borde få ha något att säga till om, eller åtminstone få reda på det innan det i princip är fastslaget i flera länder! Vad är egentligen Sverige för ett land som inte vågar stå upp för de mänskliga rättigheterna? Är vi verkligen så jävla rädda? Har vi gått och blivit USAs lilla knähund? Jag menar, varken Nederländerna, Tyskland, Slovakien, Cypern eller Estland skrev på det jävla avtalet! Så varför i helvete skulle vi göra det?

Visst, jag tycker att film-, musik-, och litteraturskapare har rätt att tjäna på sina alster (eftersom jag själv drömmer om att kunna försörja mig som författare), men FACE IT! De flesta vars filmer, musik, ljudböcker blir nedladdade är redan snuskigt rika och behöver inte bekymra sig det minsta om sin ekonomi om så hela Sverige började ladda ner skiten!

Jag vet inte vad mer jag kan säga förutom att uppmana alla mina läsare att gå med i "Black March". Alltså under hela mars ska man inte köpa något upphovsrättsskyddat material, såsom filmer, skivor, böcker eller tidningar!

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig till punkt. Jag förstår inte hur världen prioriterar ibland.

    Tack för din fina kommentar :') <3

    SvaraRadera