lördag 24 mars 2012

Racism

Den 31 mars är det mångfaldståget och därför känner jag för att fortsätta i samma spår som mitt förra inlägg.

Idag vill jag ta upp rättfärdigandet av smygrasism. Jag upplever att smygrasismen blir allt vanligare och att många försöker rättfärdiga det på olika sätt. Det vanligaste som jag upptäckt är: "Invandrare har skadat mig." Detta kan handla om allt från trakasserier till misshandel och liknande.

Visst, jag förstår deras vinkel, men jag kan ändå varken hålla med eller riktigt relatera till den. Om en person gör dig illa, hatar du den personen, inte hela etniciteten som personen i fråga råkar tillhöra. 
Jag menar, visst en invandrare kanske misshandlade dig. Men gjorde han det verkligen det för att han är invandrare? 

När jag gick i högstadiet blev jag väldigt mobbad. Jag gick på en helsvensk skola, vi hade inga invandrare. Dessa svenskar gjorde mig väldigt illa. Jag mådde psykiskt dåligt väldigt länge. Därför hatar jag svenskar. Jag hatar svenskar för att svenskar är fördomsfulla och trångsynta. Jag menar, mobbarna på min högstadieskola mobbade ju mig för att de var svenskar, eller?
Visst låter det inte klokt? Men det är ju i grunden samma sak.

Det finns rötägg i alla länder och kulturer, men det är just vad de är; rötägg! Varken mer eller mindre. Så låt inte dessa dumma, enstaka individer göra dig fördomsfull och trångsynt!

1 kommentar:

  1. Bra inlägg!
    o vår gamla skola innehöll en hel bunt med idioter!!

    SvaraRadera