onsdag 21 mars 2012

Not the Norse!

Igår blev jag uppriktigt sagt lite mörkrädd. Jag läste en kvinnas blogg där hon skrev om den grova gruppvåldtäkten i Mariannelund, där åtta män förgrep sig på en 29-årig tvåbarnsmor under ett helt dygn. Ett fruktansvärt kränkande brott! Det som gjorde mig ännu mer förbannad var dock fokusen som denna kvinna valt att lägga på våldtäktsmännens etnicitet! Åtta män förgrep sig på en stackars kvinna i ett helt dygn! Vem fan bryr sig om var de kommer ifrån? De är precis lika sjuka i huvudet oavsett härkomst!

Bloggerskan valde dessutom att skriva ut både namn och personnummer på förövarna, vilket jag anser är förkastligt! Ingen, oavsett brott ska ha sina personuppgifter upplagda på internet som en förmaning till civil aktion! Detta för att ingen människa har rätt att straffa någon annan. När man lägger upp förövares personuppgifter på nätet slutar det alltid med att förövaren, eller dennes familj, utsätts för brott, och då har vi ytterligare förövare i vårt land. Man ska aldrig ta till våld som en lösning på våld! Varför kan ingen se det! Om inte vi vanliga människor respekterar rättsväsendet och det straff som vår stat utdelar, hur ska då förövarna kunna göra det?

Men jag tror att det som gjorde mig mest upprörd var alla rasistiska kommentarer! Människor som öppet skriver om "vitt hat". Eller en person som (enligt mig) totalt dumförklarade sig själv när den skrev att nordbor aldrig skulle kunna göra så... Ursäkta? Sov du på dina historielektioner eller? Det var vad vi nordbor var kända för under vikingatiden! Vi åkte från land till land och våldtog, mördade samt plundrade! Nu är det såklart väldigt längesen, men kom för fan inte och säg att nordbor inte gör sånt! Dessutom var det ju för ett par år sedan en kille som blev gruppvåldtagen... av svenska tjejer! Där har vi något som krossat fördomarna rejält!

1 kommentar:

  1. "Bloggerskan valde dessutom att skriva ut både namn och personnummer på förövarna, vilket jag anser är förkastligt! Ingen, oavsett brott ska ha sina personuppgifter upplagda på internet som en förmaning till civil aktion!"

    Jag blev lite kär.

    SvaraRadera