tisdag 6 december 2011

Photos

Det har varit så sjukt mycket snack om Linköpings kommuns införande av fotoförbud på förskolor. Intressant ämne tycker jag personligen, så pass intressant att jag inte kan hålla mig ifrån diskussionen. Kanske lite för att jag har syskonbarn i den åldern och själv minns hur det var att fotas i skolan.

Anledningen till att detta fotoförbud har införts är, enligt Corren, av två anledningar.
1. För att skydda barn med skyddad identitet.
2. Att skydda barn till asylsökande föräldrar.

Hmm.... Låt oss börja med den första punkten. Om man nu har skyddad identitet, varför ska man överhuvudtaget låta barnet vara med på skolfotografering, luciatåg, avslutningar eller andra tillställningar där skolpersonal samt föräldrar fotograferar? Kan man inte bara ha barnet hemma då? Lever man med skyddad identitet så handlar det ju främst om att man är rädd för att bli hittad av personen man gömmer sig från. Ökar inte risken att man hittas om man låter barnet medverka i den typen av offentliga evenemang? Egentligen... Bara för att ett barn har skyddad identitet så ska alla familjer få lida. Jo, man vet vad de säger. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk... Men detta handlar om barnen, vår nya generation, Sveriges blivande styrande! HAr inte de rätt till lyckan som en dokumenterad avslutning kan ge? Eller lyckan att byta småkort med sina kompisar så att de alltid skulle komma ihåg varandra även om de skulle byta klass? Jag vet inte hur andra kände, men jag minns när jag var liten... Då var skolfotografering, skolavslutning, luciatåg och andra festliga tillställningar det bästa i hela världen. Jag minns såklart inte alla, men bilderna min familj tog har hjälpt mig att åtminstone behålla många minnen intakta, och jag tycker att alla barn förtjänar att få den chansen!

Vad gäller den andra anledningen så... ja. Jag antar att man ska vara glad över att de asylsökande föräldrarna åtminstone har jobb och därmed behöver en förskoleplats... Men vad jag har hört är det ganska svårt att få förskoleplats i Linköping, så hur asylsökande får en plats är lite konstigt, med tanke på att det inte ens är säkert att de får stanna I Sverige... Så varför prioriteras dem? Just saying (ingen underliggande rasism alltså).

Hursomhelst så tror jag inte att Linköpings kommun har rätt att införa denna typ av fotoförbud då det, enligt svensk lagstiftning, är tillåtet att fotografera överallt förutom i domstol, på privat mark och på skyddsobjekt. Hur kan Linköpings kommun då egentligen förbjuda föräldrar från att fotografera sina egna barn? Däremot finns lagar som reglerar publiceringen av bilder på Internet...

Alltså, vad kan Linköpings kommun göra om man fotograferar sina barn på lucia?
Ingenting! Inte enligt svensk lagstiftning i alla fall!

Här kan ni läsa Correns artikel: Corren

2 kommentarer:

  1. sv: Allvarligt! Så då används alltså båda bilderna? Men så löjligt... Vad fan liksom? Tycker synd om modellen, fastän jag nu hoppas att hon gått med på att få bli så retuscherat. Skulle enbart bara känna obehag själv.

    SvaraRadera
  2. sv: tusen tack ska du ha :D ja jag kan inte hjälpa att 'göra min plikt' i samhället när jag ser nåt sånt där... i Piteå känns det som en grej att man inte ska skvallra på andra om folk knarkar. Men ska då den där snubben på typ 20 bast förfrysa istället? Nää...

    Klockan är köpt på Ur & Penn! Men vet ej om den finns kvar :)

    - Var gärna med och tävla om min outfit i samarbete med Blue Fox!
    http://anewkindofmetal.blogg.se/2011/december/vinn-min-outfit-toppen.html#comment

    SvaraRadera